فیزیوتراپی در منزل

فیزیوتراپی در منزل

درمان از طریق فیزیوتراپی یک روش درمانی است که برای توانبخشی افراد بعد از آسیب انجام می‌شود. به‌طور کلی هدف از درمان های فیزیوتراپی کردن، بازپروری، حفظ و به حداکثر رساندن عملکرد، حرکت و قدرت فرد است.

با خدمات توانبخشی به افراد معلول جسمی-حرکتی و ذهنی در منزل آشنا شوید. بعد از هر مشکلی نظیر شکستگی و یا شکاف در استخوان، آسیب‌های ستون فقرات، سکته مغزی، اختلالات عصبی، صدمات ورزشی و انجام جراحی، بدن برای بازگشت به شرایط طبیعی و افزایش عملکرد خود به درمان توسط متخصصین فیزیوتراپی نیاز پیدا می‌کند. در فیزیوتراپی روش‌های متنوعی برای درمان استفاده می‌شود که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: تکنیک‌های الکتروتراپی، روش‌های درمانی دستی یا برنامه‌های مختلف ورزشی و کاردرمانی، کشش عضلات، ماساژ، طب سوزنی، گرما و سرما درمانی. تمامی این خدمات را بیمار می‌تواند بصورت فیزیوتراپی در منزل دریافت کند.

در چه مواردی به فیزیوتراپی نیاز داریم؟

فیزیوتراپی فقط برای بیمارانی که سکته مغزی یا شکستگی داشته اند نیست، فیزیوتراپی برای بیماری‌های مختلفی تاثیر گذار است. برای مشکلات عصبی، درد، مشکلات عضلانی، ارتوپدی، قلبی و تنفسی می‌توان از علم فیزیوتراپی بهره برد.

درمان از طریق فیزیوتراپی یک روش درمانی است که برای درمان افراد بعد از آسیب انجام می‌شود. به‌‌طور کلی هدف از این نوع درمان بازپروری بیمار می‌باشد. حفظ و به حداکثر رساندن عملکرد بدن، حرکت و قدرت فرد نیز در نظر گرفته می‌شود. بعد از هر مشکلی نظیر شکستگی و یا شکاف در استخوان، آسیب‌های ستون فقرات، سکته مغزی، اختلالات عصبی، صدمات ورزشی و انجام جراحی، بدن برای بازگشت به شرایط طبیعی و افزایش عملکرد خود به درمان توسط متخصصین فیزیوتراپی نیاز پیدا می‌کند.

فیزیوتراپی بدون مراجعه به مراکز فیزیوتراپی:

فیزیوتراپی یک روش درمانی نسبتاً طولانی است مراجعه مکرر و هر روزه با توجه به شرایط سخت بیمار، همچنین نوبت‌‌های طولانی و نامنظم در مراکز درمانی این روش درمانی را با مشکل روبرو می‌کند. در این شرایط بهترین پیشنهاد برای اخذ نتیجه مطلوب و روند درمانی منظم، انجام فیزیوتراپی در منزل است. امروزه همه مراحل درمان از ارزیابی تا مراحل آخر درمان در منزل بیمار انجام می‌شود. با خدمات مراقبت و نگهداری از سالمند در منزل بیشتر آشنا شوید.

تمرینات ورزشی فیزیوتراپی:

تمرین درمانی و انجام حرکات ورزشی خاص برای فیزیوتراپی یک مزیت بسیار خوبی دارد. اینکه بیمار بعد از اتمام جلسه یک ساعته درمانی توسط فیزیوتراپی می‌تواند خودش به تنهایی حرکات را انجام دهد، اما باید نوع حرکات و زمان انجام حرکات و تمرینات توسط فیزیوتراپ آموزش داده شود و دقیقا گفته های فیزیوتراپ انجام شود. تمرینات ورزشی فیزیوتراپی برای بدست آوردن دوباره توان عضو ضعیف شده بدن است و بدن بیمار را برای راه‌اندازی خود و ترمیم کردن اعضای مصدوم شده بهبود می‌دهد.در مراحل ابتدایی تمرین درمانی هدف این است که درد و التهاب کم شود و یا از بین برود .

بیشترین تمرینات و تکنیک‌های فیزیوتراپی:

ورزش‌های دامنه حرکتی تمرینات تقویتی عظله‌ها و عملکردی تمرینات هماهنگی اعضای بدن و حفظ تعادل تمرینات استقامتی و تمرینات کششی   تمرینات فیزیوتراپی برای پیشگیری از گرفتگی عضلات و رفع مشکلات سطحی است. شما اگر دچار مشکلات شکستگی و یا بیماری‌های مثل کمردرد، سکته مغزی، پارکینسون و یا آرتروز و ... شوید، باید طبق یک اصول و برنامه مشخصی توسط یک فیزیوتراپ درمان شوید. فیزیوتراپ با استفاده از تجهیزات فیزیوتراپی و هنر دست‌های خود و برنامه تمرینی، درمان‌های فیزیوتراپی در منزل را برای شما انجام خواهد داد.
 

ملاقات اول با فیزیوتراپ در منزل:

در اولین ملاقات، فیزیوتراپ مشکل بیمار را ارزیابی خواهد کرد. این ارزیابی شامل بررسی سوابق پزشکی و معاینه فیزیکی خواهد بود. پس از اینکه فیزیوتراپ درک کاملی از مشکل بیمار پیدا کرد یک برنامه یا طرح برای درمان در نظر می‌گیرد و در همان جلسه اول کار درمان شروع می‌گردد. بازه زمانی جلسه اول فیزیوتراپی یک ساعت خواهد بود. در جلسه اول بهتر است یک یا دو نفر از اعضای خانواده در کنار بیمار باشد تا برنامه تمرینی و نکاتی گفته شده فیزیوتراپ را یادداشت کنند و با بیمار تمرینات را انجام دهند.

انتخاب محل مناسب در منزل:

محیطی که خدمات فیزیوتراپی در منزل انجام خواهد شد بسیار اهمیت دارد، برای فیزیوتراپی در منزل سعی کنید بهترین محل از خانه را انتخاب کنید. این محل باید کاملا روشن و دارای دمای مناسب باشد. فیزیوتراپ ممکن است با خود وسیله‌هایی را به منزل شما بیاورد، بنابراین اطمینان داشته باشید که فضای کافی برای جا‌به‌جا شدن و تمرینات فیزیوتراپی وجود دارد. در اتاقی که فیزیوتراپی انجام خواهد شد، وسیله های تیز و بزرگ را از اتاق خارج کنید. ممکن است در حین تمرین راه رفتن، بیمار تعادل خود را از دست بدهد و به زمین بیافتد، و در نتیجه از طریق وسیله‌های داخل اتاق آسیب ببیند. همچنین بهتر است تمامی جلسات در یک اتاق و یک خانه باشد. با خدمات کاردرمانی در منزل آشنا شوید.

آرامش و سکوت منزل در فیزیوتراپی اهمیت خاصی دارد:

در طول درمان داشتن آرامش و سکوت بسیار مهم است. زمان جلسه فیزیوتراپی باید طوری تنظیم شود که وقفه‌ای به‌وجود نیاید. اگر حیوان خانگی دارید در اتاق دیگری بگذارید. ورود سر زده افراد و یا حضور کودکان در محل فیزیوتراپی برای هر دو طرف یعنی هم بیمار و هم متخصص فیزیوتراپی می‌تواند نگران کننده باشد. تلفن و موبایل خود را خاموش کنید، تا فیزیوتراپ کاملا برای کار خود تمرکز داشته باشد.
 

هدف از فیزیوتراپی:

قبل از شروع جلسه فیزیوتراپی در منزل دقت بفرمایید که دقیقا هدف شما از فیزیوتراپی چیست؟ کاهش درد و بهتر شدن حرکت جزو ضروریات شما می‌باشد، اما چرا می‌خواهید حرکت کنید؟ به طور مثال آیا قبلا ورزش خاصی انجام می‌دادید و می‌خواهید دوباره ادامه دهید؟ تمایل دارید به راحتی از پله‌ها بالا و پایین بروید و آیا می‌خواهید بدوید؟! همه موارد را در جلسه اول به فیزیوتراپ اعلام کنید.  

مشق و برنامه فیزیوتراپی خود را بنویسید.

  در بیشتر موارد درمانی، فیزیوتراپ به بیمار برنامه تمرینی می‌دهد که طبق این برنامه‌ها بیمار ورزش‌هایی را برای بهبود وضعیت خود و تسریع در درمان انجام دهد. بخشی از این مشق‌های فیزیوتراپی برای تغییر در سبک زندگی است، که حتما باید انجام شود. زمان رسیدن به اهداف توانبخشی، خود به طور مستقیم بستگی به این دارد که برنامه تمرینی و نکاتی که فیزیوتراپ گفته است را با دقت گوش داده، یادداشت کنید و طبق برنامه عمل نمایید.
 

فیزیوتراپی سکته مغزی

سکته مغزی که در انگلیسی به آن cerebrovascular accident (CVA) گفته می‌شود؛ مشکلی در مغز است که در پی آن، پارگی یا انسدادی در بعضی از عروق مغزی به وجود می‌آید. این عارضه باعث جلوگیری از خون‌رسانی و در نتیجه نرسیدن اکسیژن به مغز می‌گردد. در فیزیوتراپی بعد از سکته مغزی، تلاش بر این است که فرد توانایی‌هایی که قبل از روی دادن سکته داشت، تا حد امکان به دست آورد. به علت اینکه شدت عارضه سکته در افراد متفاوت است، زمان و روند بهبودی نیز فرق دارد و ممکن است خسته کننده و طولانی باشد. با توجه به ناحیه آسیب مغزی، پنج نوع ناتوانی در پی سکته مغزی ایجاد می‌گردد.
  • اختلال در کنترل حرکت
  • اختلال در دریافت درد و احساسات
  • مشکلات در درک و فهم زبان
  • مشکل در یادآوری و حافظه
  • اختلالات عاطفی
در فیزیوتراپی سکته مغزی چند عامل مهم وجود دارند که باید در هنگام فیزیوتراپی لحاظ شوند. مانند فاکتورهای فیزیکی(شدت سکته از نظر فیزیکی و شناختی)، احساسی(حالت روحی برای ادامه روند درمان)، اجتماعی(بودن همراهان و خانواده در کنار بیمار) و درمانی(نوع و زمان شروع درمان).

فیزیوتراپی کمر

در این بخش از درمان‌های فیزیوتراپی، قبل از شروع روند درمان، ابتدا بیمار با مراجعه به پزشک و زمانی که درد آن‌ها مزمن یا حاد تشخیص گردد به فیزیوتراپ ارجاع می‌گردد. در این بخش، قسمتی از درمان نیز بر عهده خود بیمار می‌باشد تا تمرینات را اجرا کند. به این صورت روند بهبودی، تسریع می‌شود. مواردی مانند درست نشستن، طریقه و میزان درست بلند کردن اشیا و جا‌به‌جایی آن‌ها و همچنین بعضی از تمرین‌های کششی، به فرد می‌آموزد. از فواید فیزیوتراپی در کمردرد به جز درمان و برطرف کردن درد و جلوگیری از بازگشت آن به وسیله فیزیوتراپ و خود بیمار، می‌توان به تشخیص برخی بد شکلی‌های ناحیه کمر، ضعف عضلات در این قسمت و ناهماهنگی بین فعالیت‌های اعصاب در کمر، اشاره کرد که با مراجعه به فیزیوتراپ می‌توان آن‌ها را درمان و اصلاح کرد.

فیزیوتراپی مچ پا

مفصل مچ پا یکی از اصلی‌ترین بخش‌هایی است که وزن بدن را تحمل می کند. این مفصل در زمان پرش یا بلند شدن نادرست دچار آسیب می‌گردد. فیزیوتراپی مچ پا می‌توان، با توجه به شرایط بیمار و میزان و نوع آسیب حرکات ورزشی مناسب را به بیمار آموزش داد. تقویت مچ پای آسیب دیده باید به دقت و به آرامی انجام شود. آسیب‌هایی که به مچ پا وارد می‌شود به سختی بهبود می‌یابند بنابراین حتما کار کردن با یک فیزیوتراپیست می‌تواند بهترین روش برای بازگشت به شرایط قبل باشد.
 

فیزیوتراپی در منزل در تهران و استان البرز

"موسسه توانبخشی حامیان همراه تهران"با کادری مجرب مسلط و کارآزموده با مدرک تاییدیه وزارت بهداشت، جهت عزیزانتان در هر منطقه از تهران یا کرج، فیزیوتراپ خانم یا آقا اعزام می‌نماید. جهت مشاوره و تعیین وقت با شماره‌های ما تماس حاصل فرمایید. و یا می‌توانید از درگاه درخواست مشاوره نسبت به تعیین وقت اقدام نمایید.